יום רביעי, 20 בינואר 2010

הפרידה

המטרה הראשונה עמה עלינו להתמודד עם פתיחת שנת הלימודים הנה תהליך הפרידה של הילד מהוריו והסתגלותו למסגרת.
הכניסה למסגרת קבוצתית חדשה כרוכה בתהליך של הסתגלות למקום זר, אנשים וילדים בלתי מוכרים, שגרה יומית אחרת וכללי התנהגות שונים מאלה שהתינוק היה רגיל להם עד כה. מלבד הבדלים בהתפתחות, בהתנסויות קודמות של פרידה ובהיסטוריה של המשפחות נבדלים הילדים זה מזה גם בכושר ההסתגלות שלהם. עם זאת, גם אלה שמסתגלים בקלות יחסית זקוקים לתמיכה תמידית.

ילדים מבטאים מצוקת פרידה לא רק באמצעות בכי. הם יכולים לגלות תוקפנות, להתנהג כתינוקות, לאבד את חיוניותם, להתרפק, לאבד את תיאבונם או להפריז באכילה, לסרב ללכת לישון או לברוח לתוך שינה. התנהגויות אלו אינן בהכרח סימנים לבעיות בבית. ייתכן שהן תגובות לפרידה אשר עשויות להעלם במשך הזמן כאשר הילד יזכה לתשומת לב והבנה. בניית גשרים בין הבית והמסגרת הקבוצתית תקל במעט על מצוקת הפרידה.

על מנת להקל על התהליך יש לקחת בחשבון מספר נקודות:

1. תהליך הפרידה יהיה הדרגתי ויעשה בהתאם לצרכיו האינדיווידואליים של כל ילד.
בשלב הראשון ישהה ההורה במסגרת וישמש "בסיס בטחון" לילדו עם זאת יהיה פסיבי על מנת לאפשר לילד רכישת עצמאות במסגרת החשה.

2. מוצע להביא לילד חפץ אליו הוא קשור במיוחד על מנת שישמש לו "חפץ בטחון" ויהווה גשר בין המסגרת לבית.

3. יש לתת לגיטימציה לקושי הרגשי של הילד להיפרד. חשוב שהורה לא ייעלם לילד כאשר זה עסוק אלא ייפרד ממנו בלכתו גם אם הדבר כרוך בבכי. "בריחה" עלולה לגרום לפגיעה באמון של הילד בהורה ובדיעבד להקשות על תהליך הפרידה ולצמצם את המוטיבציה לסקרנות וחקרנות של הילד במסגרת החדשה.

4. מוצע לשוחח עם הפעוט מספר ימים לפני לכתו למסגרת החדשה, לספר לו במונחים קונקרטיים על המסגרת (היכן היא, מה עושים שם באופן כללי, שמה של המטפלת וכו') במידת האפשר רצוי לבקר עמו במקום ולהכיר לו את המטפלת.

תהליך הפרידה הנו תהליך טבעי הכרוך בקיים רבים הן מבחינת הילד והן מבחינת הוריו. על קשיים אלה לא ניתן "לדלג" אולם ייתכן ששימוש בנקודות הנ"ל יאפשר תהליך פרידה איכותי יותר אשר יאפשר לילד ולהוריו הקלטות טובה ונעימה יותר וכן תהווה בסיס לרכישת אמון ועצמאות של הילד.


גן ילדים במודיעין

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה